Apparatturn: Flott RUT samling i Turnkassen

Det ble i helgen arrangert RUT samling for instruktører og gymnaster i apparatturn.
RUT står for Regionale Utviklings Trinn der hovedfokus er utvikling av trenere i kretsene,
mens gymnastene får kvalitetstrening som bonus.
Totalt 33 jenter fra Bergens Turnforening (18) Fana IL(5), Laksevåg TIL(3) og Sotra Turn (7) deltok på 3 økter på til sammen 10 timer.

Hovedtrener for samlingen var vår egen nyansatte trener Anatol Ashurkov. Med seg hadde han Olga Kavaliova til å instruere i dans og Koreografi. Resten av trenerteamet bestod av Kirvil Grini, Elisabeth Sandtorv, Linn Beate Gule Wiik, Linda Asheim, og Kathinka Nordmo.

Hovedfokus på samlingen var håndstående med bl.a vipp til håndstående, såle til håndstående, fritt til håndstående og kjemper i skranke. Sidehåndstående, håndstående ridesitt, håndstående vendig, sidehjul og vanlig håndstående i bom. Håndstående hopp, håndstående inntil vegg, press håndstående, kobett, og hinderløype i håndstående i frittstående. Hopp med hovedfokus på håndstående i alle typer hopp som overslag, araber og shukahara.

Stortramp ble brukt som en stasjon og her ble det trent på håndstående hopp i tillegg til forskjellige typer enkle og doble saltoer. Ellers var det mye tøying på programmet, med hovedfokus på spagatene.
Det ble også tid til fartsfylte leker for å få opp kondisjonen.

Samlingen som er i regi av Norges Gymnastikk og Turnforbund ble arrangert av Helge Leknessund som er RUT-ansvarlig region Vest i samarbeid med kretsen.

Vel blåst!