Apparatturn: Bronse i Trøgstad

God laginnsats i stigeklassene resulterte i en fin bronsemedalje til jentene fra Bergens Turnforening i helgens Norges Cup konkurranse, Twenty Four Cup, som ble arrangert i Trøgstad. Siren Wisth tok en fin individuell bronseplass i klasse 3, mens Amalie Solsvik Norheim og Andrea Solberg tok henholdsvis 4. og 5. plassen i klasse 2. I tillegg til nevnte gymnaster var Malene Solsvik Asheim og Hedda Friele Eide også med på bronselaget.
Over 350 gymnaster hadde funnet turen til Trøgstad i helgens konkurranse. Om fredagen ble Trøgstadrekrutten arrangert. Denne konkurransen er delt i 2 klasser; 8-9 år og 10 år. Bergens Turnforening stilte kun med en deltaker, Sara Davidsen (10), som alt i alt gjennomførte en fin konkurranse. De får ingen offisiell plassering i disse klassene, men poengsummene viste at Sara er på god vei mot toppen.

Lørdagen startet med konkurranse for stigeklassene samt rekrutter 11-12 år.

Rekruttklassen
I rekruttklassen stilte vi med kun en gymnast, Pernille Gulbrandsen. Pernille (12) ligger i Norgestoppen og er nettopp tatt ut til "Morgendagens Gymnaster". Dessverre hadde hun ikke helt dagen i bom der hun falt ned hele 6 ganger. Likevel klarer hun å oppnå 5. plass og det sier litt om Pernilles nivå. Rekrutt 12 år ble vunnet av Victoria Bøe (Holmen).

Og om vi stilte med få jenter i de yngre klassene, så tok vi det til gangs igjen i stigeklassene. 10 gymnaster i alderen 13-16 år deltok i klasse 1, 2 og 3.

Klasse 1
Beste plassering i klasse 1 fikk Marte Wisth (14) med 19. plass og Rikke Andersen (13) med 20. plass. Både Marte og Rikke kjørte spesielt bra bom og ble belønnet med karakterene 12.75 og 12.95. Hedda Friele Eide (13), Hedda Leknessund (13), Madeleine Børsheim (13) og Lykke Berg (14)deltok også i denne klassen men havnet litt bak de andre. Hedda Friele Eide lå som nummer 15 etter 2 apparater, men hadde dessverre litt for mange ganger i gulvet i bomøvelsen til at det holdt helt inn. Hun endte til slutt på 27. plass.
Hele 58 jenter stilte i denne klassen som ble vunnet av Martine Rustøen Skregelid (Asker).

Klasse 2
I klasse 2 deltok totalt 18 jenter. Amalie Solsvik Norheim (15) fra Bergens Turnforening gjorde en jevn konkurranse i samtlige apparater og fikk en flott 4. plass, kun 0.9 p. fra 3. plassen. Lagvenninne Andrea Solberg (16) tok 5. plassen. Andrea gjør det veldig sterkt i hopp og frittstående der hun fikk 2. beste karakter i begge. Malene hadde dessverre ikke lykken på sin side denne helgen. Hun endte på en 12. plass, noe som er langt under pari for henne. Malene kommer forhåpentligvis sterkere tilbake. Klassen ble vunnet av Kine Andresen fra Nedre Glomma.

Klasse 3
Siren Wisth (17) presterte ikke opp mot sitt aller beste, men fikk likevel en flott 3. plass i klasse 3. I hopp gjør hun en kjempeflott Tsjukahara som blir belønnet med 12.65. I denne klassen deltok 7 gymnaster. Det var Anna Borge Skar som vant klassen.

FIG Senior
Ingvild Leknessund (16) er første års senior i år og konkurrerer med Norgeseliten. Hun gjorde en bra konkurranse men hadde dessverre ikke dagen i skranke. Med flere fall og karakteren 5.4 gjorde dette et stort innhogg i sluttsummen. Likevel endte Ingvild til slutt på en fin 7. plass. FIG Senior ble vunnet av Haldis Nærum fra Holmen.

Gutter rekrutt
I rekruttklassen deltok Bergens Turnforening med 2 gymnaster. Olliver Johannessen (12) ligger og kniver helt i toppen. Etter lørdagens konkurranse endte Olliver på en fin 4. plass selv om selv om han ikke presterte opp mot sitt aller beste. Simen Uriansrud (11) gjorde en jevn konkurranse og fikk en fin 13. plass. Rekruttklassen ble vunnet av Fredrik Aas fra Nedre Glomma.

Gutter klasse 1
Viktor Magnus Berg (14) ble i forrige helgs konkurranse nummer 4, og han ble med det en av de som kjempet om uttak til Nordisk U14. Denne konkurransen var avgjørende for uttaket. Dessverre for Viktor så fikk han ikke vist det beste han er god for, men 11. plass er en god prestasjon. I klasse 1 var det Philip Fleicher fra Oslo som vant.

Gutter FIG Senior
Vår Nord Europeiske mester Kristoffer Alvern Andersen (18) deltok kun i 3 av 6 apparater denne helgen. Stian Skjerahaug fra Stavanger vant.

Marny og Helens Pokalkonkurranse var integrert i helgens konkurranse.