(01.05.2009) 25 gymnaster fra BT klare for Glade RG-dager i Asker

3 seniorer, 6 juniorer, 12 rekrutter, 4 minirekrutter og 4 tropper skal delta på årets største konkurranse i rytmisk gymnastikk i Asker i helgen. Glade RG-dager er regnet som uoffisielt Norgesmesterskap for rekruttene, og det blir spennede å se om våre jenter klarer å hevde seg i hard konkurranse med rekrutter fra hele Norge. For junior- og seniorgymnastene teller Glade RG-dager som Norgescup.
Rekrutt 1997 i 4-kamp
5 av våre rekrutter født i 1997 har turnet i flere år, det er Eirin Nordli Edinsen, Sara Tønnesen, Marie Galtung Døsvik, Kristina Liodden og Julie Svendsmark. De deltar i 4-kamp på fredagen, der de beste kvalifiserer seg til apparatfinalene søndag. Rekruttene har trent hardt frem mot denne konkurransen. Det er svært høyt nivå, men noen av våre gymnaster kan ha mulighet for å kvalifisere seg til søndagens finaler hvis de får til gode kjøringer i 4-kampen fredag. Det er totalt 36 gymnaster som deltar i 4-kamp for rekrutter.

Rekrutt 1998 i 3-kamp
4 av våre 5 gymnaster som er født i 1998 har også turnet i flere år, det er Rebecca Rognaldsen Olaisen, Katarina Helsengren, Berentine Eeg Nielsen og Thea Slettli Frønsdal. De deltar i 3-kamp. Flere av dem har tidligere vist gode resultater i nasjonale rekruttkonkurranser, og det blir spennende å se hvordan de klarer seg denne gangen. Det deltar totalt 21 gymnaster i denne klassen.

Nye rekrutter og minirekrutter i 2-kamp
BT har også to nye rekrutter, Thea Aksdal Nordgulen og Åsne Bærug, og 4 nye minirekrutter; Marie Handal, Sandra Iversen, Pauline Krohn Næss og Silje Stenersen. De har allerede fått to programmer hver, og deltar i sin første store konkurranse i 2-kamp. Thea og Åsne deltar i rekruttklassen i konkurranse med hele 59 andre utøvere fra hele landet. Marie og Sandra deltar i minirekruttklasse 1 i sammen med 34 andre gymnaster, mens Pauline og Silje deltar i Minirekruttklasse 2 der det deltar til sammen 18 gymnaster.

Norgescup for junior
I juniorklassen stiller BT med 6 gymnaster. 2 av dem i internasjonal klasse og 4 i nasjonal klasse. I nasjonal klasse teller denne konkurransen som kvalifisering til Norgesfinalen i Skjeberg i slutten av mai. Mathilde Charlotte Fagerås har vist svært gode resultater tidligere i år, og er nesten sikker på å komme til Norgesfinalen. For Yvonne Midtbø, Hanne Wiese-Hansen og Vilde Madeleine Taule er denne konkurransen avgjørende for om de klarer å kvalifisere seg. De er alle svært dyktige gymnaster, og vi krysser fingrene for gode kjøringer på konkurransen i Asker!

I junior internasjonal klasse deltar Juni Sulen Skogseth og Guro Hildershavn i 4-kamp.

Norgescup for senior
I seniorklassen deltar Frida Parnas, Anniken Gjertsen og Guro Holte Igesund. Frida har gjort det svært bra i tidligere Norgescuper i år, med 2. og 3. plass. Det blir spennende å se om hun klarer å holde samme høy nivå også i Asker. Anniken er første års senior. Hun har hatt en skade, og har måttet stå over og kjørt med programmer uten ryggøvelser frem til nå i år. Det blir spennede å se om hun nå er helt frisk, og hvordan hun klarer å hevde seg i seniorklassen. Guro Holte Igesund er også første års senior, og vi håper på 4 gode kjøringer i Asker. Denne konkurransen teller også som siste kvalifisering til EM i rytmisk gymnastikk for senior.

Tropp
Bergens Turnforening deltar med 4 tropper på Glade RG-dager; en seniortropp med ringprogram, en juniortropp med vimpel, en tropp med rekruttgymnaster født i 1997 som deltar både i frittstående og tau, mens rekruttroppen med 1998-gymnnaster deltar i frittstående.

Alle gymnaster ønskes lykke til!

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no