(15.01.2008) Noen inntrykk fra Russland

Før jul reiste RG-gymnastene Frida Parnas, Anniken Gjertsen, Iselin Taule og Susanne Irgens Gravdal til Russland for å trene og konkurrere. I tillegg fikk de tid til å være litt turister. Her følger noen inntrykk fra turen formidlet av vår nye trener Emma Kurki, som reiste sammen med jentene.
Emma var veldig fornøyd med alle våre jenter, de kjørte veldig bra i begge konkurransene, og fikk høye karakterer og masse positiv oppmerksomhet rundt hvor dyktige de var. I den første konkurransen i Zhukovsky var alle veldig nervøse, så det var en god trening til den store konkurransen helgen etterpå i Dmitrov. I Dmitrov var det mange som sa at våre jenter burde delta i flere internasjonale konkurranser, da de er veldig flinke.

I Zhukovsky trente jentene, og Frida og Anniken fikk nye, fine ringprogrammer av Tatjana, som er en veldig god koreograf.

Jentene fikk også tid til å være litt turister, og gikk på "delfinarium" for å hilse på delfinene der, besøkte Moskva med den røde plass og flotte shoppingsentre og i Zhukovsky var de innom Juri Gagarin museum. Alle jentene bodde hos vertsfamilier der de fikk prøvd seg på russisk. Nå kan alle lese det russiske alfabetet, og lese og snakke noen ord. Emma snakker godt russisk, og underviste jentene på flyet og ellers i løpet av uken.

De tre siste dagene bodde jentene på hotell i Dmitrov. Der deltok de på en konkuranse, og Emma var veldig fornøyd med innsatsen til våre jenter. Uljana TrofimovaI som vant seniorklassen, kom på 21. plass i VM i 2007, så nivået i konkurransen var svært høyt.

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no