(01.02.2008) 2 Bergenstropper debuterte i Malvik

Bergens Turnforening deltok for første gang på mange år med to tropper i dagens konkurranse i rytmisk gymnastikk i Malvik. Det var hard konkurranse og Bergen A kom på en fin 6. plass, mens Bergen 1 kom på 10. plass
Konkurranse med tropp i rytmisk gymnastikk består av 5 gymnaster som i år kjører et koordinert vimpelprogram. Tropp har blitt veldig populert de siste par årene, og i dagens konkurranse deltok hele 15 tropper fra hele landet. Det var troppen Asker 3. som tok førsteplassen, med Nård 1 på andreplass og Stavanger på 3. plass.

Her kommer resultatene fra dagens konkurranse:

1. Asker 3
2. Njård 1
3. Stavanger
4. Asker 1
5. Asker 2
6. Bergen A
7. Malvik A
8. Njård A
9. Tromsø
10. Bergen 1
11. Hammer
12. Kolbotn
13. Malvik 1
14. Byneset
15. Haugesund

Alle juniorene i tropp
Alle juniorene i Bergens Turnforening deltar i år for første gang i tropp, og de var svært spente på hvordan de ville gjøre det i forhold til troppene fra landet ellers. Det er krevende å drive med tropp, da det krever stor plass og mye treningstid. De fleste gymnastene deltar i tillegg som individuelle gymnaster. Det var troppen med de eldste og mest rutinerte gymnastene som gjorde det best av våre tropper denne gangen.

Bra start for Bergen A
Trener Agnete Celine Knudsen sier at Bergen A startet veldig bra, men hadde en del kluss midtveis. De har mer å gå på, og har nok potensiale til å avansere på resultatlisten med mer trening. Troppen Bergen 1 består av mange gymnaster som konkurrerer sin første sesong i juniorklassen. De har kjørt bra på trening, men mangler nok litt rutine, og fikk ikke ut alt potensialet i konkurransen i Malvik. Men dette vil de jobbe med, og har store muligheter til å komme høyere på resultatlisten senere.

Bergen A
Bergen A består av 7 gymnaster som bytter på å kjøre i konkurransene. De som kjørte konkurransen i Malvik var Iselin Taule (1993), Ida Marie Harms (1993), Vilde Fitjar Lunestad (1994), Susanne Irgens Gravdal (1994) og Katarina Solsvik Norheim (1994).

Bergen 1
Bergen 1 består også av 6 gymnaster som bytter på å kjøre. I konkurransene får hver tropp kjøre sitt program 2 ganger med bedømming, og de 6 gymnastene byttet på å kjøre slik at alle fikk deltatt. De 6 gymnastene er Juni Gjøen (1994), Camilla Hefre Lie (1994), Guro Hildershavn (1995), Juni Sulen Skogseth (1995), Mathilde Charlotte Fagerås (1995) og Yvonne Midtbø (1995)

Målet er NM Tromsø
Målet for troppene er å komme til finalen i Norgesmesterskapet i Tromsø i mai, det vil si komme blandt de 8 beste troppene. Med dagens resultater ser det ut til å være innen rekkevidde.

Spenning før morgendagen
I morgen skal gymnastene delta i individuelle konkurranser, både i nasjonal og internasjonal klasse. Det er 4 gymnaster som deltar i junior nasjonal klasse for første gang, og de er spent på hvordan de vil hevde seg på resultatlistene. Nasjonal klasse blir ferdig i morgen lørdag, mens internasjonal klasse både junior og senior kjører 2 program lørdag og to program søndag.

Vi ønsker alle gymnastene lykke til i morgen og søndag!

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no