(03.05.2008) Bronse til Anniken i NM!

Anniken Gjertsen fra Bergens Turnforening slo til med en flott bronsemedlaje i dagens norgesmesterskap i 4-kamp i rytmisk gymnastikk i Tromsø. Hun gjorde sitt beste enkeltresultat i tau med en sterk 2. plass, og hun er kvalifisert til alle finalene søndag. Begge våre tropper var blandt de 8 beste, og er dermed også kvalifisert til finalen i morgen. Vi gratulerer disse og de andre utøverne med flott innsats så langt i mesterskapet!
Det var Yngvild Rømcke fra Asker som vant gullmedaljen og Josefine Hustoft, også fra Asker, som fikk sølvet i 4-lampen.

Det er de 25 beste i de individuelle 4-kampene i Norgescupene tidligere i år som er kvalifisert til NM i Tromsø. Det er ikke kvalifisering for troppene for å komme til NM.

5 gymnaster fra Bergens Turnforening har kvalifisert seg til individuelt NM; Anniken Gjertsen, Susanne Irgens Gravdal, Vilde Fitjar Lunestad, Guro Hildershavn og Iselin Taule. Bergens Turnforening deltar også med 2 tropper. Bergen A består av Iselin Taule, Guro Holte Igesund, Ida Marie Harms, Susuanne Irgens Gravdal, Vilde Fitjar Lunestad og Katarina Solsvik Norheim. Bergen 1 består av Camilla Hefre Lie, Juni Gjøen, Guro Hildershavn, Juni Sulen Skogseth, Mathilde Charlotte Fagerås og Yvonne Midtbø.

Anniken har denne sesongen vist at hun er i vedlig bra form, og at hun for tiden er blandt de beste juniorgymnastene i landet. I dagens konkurranse fikk hun en sterk 2. plass i tau, 4. plass i ball og bånd og 8. plass i ring. Vimpelen hennes hang seg opp under taket mens hun varmet opp. Dermed måtte hun låne vimpel av en av de andre gymnastene, og dette ødela gjerne litt for konsentrasjonen. Men likevel fikk hun en flott 4. plass her. Men vi vet fra tidligere konkurranser at Anniken er veldig god i vimpel, og sist i NM for lag i Bergen var hun best av alle i dette redskapet. Så det blir spennende å se hvordan det går i morgendagens finaler. Vi ønsker Anniken lykke til!

De andre gymnastene fra Bergen gjorde også fin innsats. Susanne Irgens Gravdal kom på 13. plass sammenlagt, og hadde sitt beste enkeltresultat i ball med en flott 10. plass. Vilde Fitjar Lunestad kom på 15. plass, Guro Hildershavn på 21. plass og Iselin Taule på 25. plass.

Troppene har kjørt 2 ganger i dag. Det er ikke plassering etter første dag, men de 8 beste går videre til finalen i morgen. Til tross for litt kluss i kjøringene med bla en vimpel som hang seg opp i taket, er begge troppene kvalifisert til morgendagens finaler. Vi ønsker dem lykke til!

Nedenfor følger resultatene fra 4-kampen.

1. Yngvild Rømcke, Asker
24. Suzanne Nedrum, Stavanger
25. Andrea Engen, Tromsø
26. Iselin Taule, Bergens Turnforening

Bildene av Anniken og de to Bergenstroppene er fra tidligere konkurransenr. Vi kommer tilbake med bilder og rapport fra søndagens konkurranser senere.

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no