(09.06.2008) Anniken møtte de store RG-stjernene i Torino!

Anniken Gjertsen kom hjem fra Europamesterskapet i rytmisk gymnastikk med mange flotte opplevelser i kofferten. Å få se verdens beste utøvere i aksjon på teppet, var det som gjorde sterkest inntrykk, sier Anniken. Hun syntes turen var kjemegøy, og en fin inspirasjon til å trene videre.
Anniken reiste mandag sammen med 4 andre juniorgymnaster fra Norge for å delta i EM i Torino. I Italia møtte de norske jentene de beste juniorutøverene fra 32 andre land i Europa. Også de beste seniorutøverne konkurrerte, men Norge var ikke representert med seniorer. Det var Yngvild Rømcke og Josefine Hustoft som kjørte for Norge, mens Anniken var første reserve. Norge kom på 26. plass av 33 land, 4 plasser bak Finland, og 2 plasser foran Sverige. Yngvild Rømcke gjorde det best av de norske med en flott 21. plass sammenlagt.

Anniken forteller at en gymnast fra hver nasjonene deltok på den høytidelige innmarsjen, og her fikk Anniken representere Norge. På avslutningen var alle deltagerne med.

Den norske delegasjonen bodde på et hotell litt utenfor byen. De trente 4 ganger i løpet av oppholdet, blandt annet samtidig med de italienske utøverne. Selve konkurransen foregikk i Turin Olympic Palasport som ble bygget til de olympiske vinterlekene i Torino i 2006. Hallen har plass til 13000 tilskuere, og er veldig flott. Her foregikk alle konkurransene og de flotte åpnings- og avslutnings-seremoniene.

Jentene fikk også med seg Gallaen der de 3 som tok medalje hadde oppvisningsprogram. Etterpå var det bankett, og Anniken fikk mulighet til å ta bilde sammen med flere av de aller beste utøverne. På bilde ser dere Anniken sammen med den nybakte Europamesteren Eugenia Kanaeva fra Russland.