(15.06.2008) Kjekk tur og gode resultater i Kaunas

Alle de 6 RG-gymnastene fra Bergen gjorde en flott innsats i den internasjonale vennskapskonkurransen Miss Vasara i Litauen i helgen. Frida fikk beste plassering med en veldig bra 3. plass i seniorklassen, og Anniken fikk en fin 6. plass i juniorklassen. Gratulerer!
Gymnaster fra 7 land
Gymnaster fra 7 land deltok på konkurransen; 2 klubber fra Estland, 3 klubber fra Latvia og 3 klubber fra Litauen. Belgia, Ukraina og USA var også representert, i tillegg til Bergens Turnforening fra Norge. Til sammen var det omtrent 90 gymnaster.

Høyt nivå
Vår finske trener Emma Kurki, som reiste med gymnastene som dommer, var veldig fornøyd med reisen. Hun forteller at nivået blandt deltakerne var bra, atmosfæren på konkurransen var fin, og det var et veldig bra arrangement. Emma er svært språkmektig, og snakker blandt annet russisk. Hun kommer derfor i god kontakt med trenere og utøvere fra de østeuropeiske landene.

Imponert over de norske jentene
Emma forteller at hun fikk mange tilbakemeldinger på at nivået på gymnastene fra Bergen var høyt, og flere spurte hvorfor vi deltok på så få internasjonale konkurranser. De syntes at alle våre gymnaster hadde en fin utstråling, og de likte å se dem i aksjon på teppet. De fikk også ros for at de smilte og var høflige. I denne konkurransen deltok gymnaster fra flere land helt ned til 8 år, og i mange land begynner de å reise til utlandet mye tidligere enn vi gjør her i Bergen.

Trening og trekamp
Gymnaster og trenere kom frem til Kaunas på torsdag. Der hadde de en god treningsøkt før de dro til hotellet og spiste middag og gjorde seg klar til fredagens konkurranse. På fredag kjørte alle ett redskap hver, og på lørdag kjørte de to redskaper. Emma var veldig fornøyd med innsatsen til alle gymnastene som var med.

Gymnaster født i 1995 - pre junior
Guro Hildershavn var på sin første konkurranse i utlandet, og klarte seg veldig bra. Hun ble nummer 8 av 10 deltakere i en klasse der nivået var meget høyt. Se fullstendig resultatliste nederst på siden.

Gymnaster født i 1993-1994 - junior
Også i denne klassen var nivået bra, og alle våre jenter kjørte veldig bra i første redskap på fredag. På lørdag var varierte prestasjonene litt mer. Se fullstendig resultatliste nederst på siden.

Anniken kjørte bra i tau og vimpel, men i ring hadde hun en del klikk med redskapet. I trekamp fikk hun 6. plass av 18 gymnaster. De siste tre ukene har hun trent mest på tau og vimpel til EM, og litt mindre på ring. Det forklarer gjerne at hun ikke kjørte så bra ring denne gangen. Men to av dommere husket henne fra EM, og på lørdag hun fikk "Miss Gratsia" en premie for ren, teknisk og riktig gymnastikk som så veldig pent ut.

Susanne ble nummer 8 av 18 gymnaster. Hun kjørte veldig bra i tau og ring, men hadde noen småfeil i ball. Vilde ble nummer 9 av 18. Hun kjørte alle 3 apparater bra, men trenger mer fart. Iselin kjørte sin beste konkurranse denne sesongen, og kom på 11. plass. Spesielt kjørte hun tau veldig bra.

Gymnaster født i 1992 eller før - Senior
Det var 11 gymnaster i denne klassen, og Frida kom på en flott 3. plass. Hun var litt nervøs den første dagen med ring, men kjørte bedre på andre dag. Spesielt gjorde hun det bra i vimpel, der hun bare var 0.1 poen etter de to beste gymnastene, med karakteren 13.23. Se fullstendig resultatliste nederst på siden.

Oppvisning og båttur
På lørdag etter konkurransene, fikk vi også fremføre et oppvisningprogram med paraplyer som vi hadde trent ute på fredag kveld. Banketten var en to timers båtttur på elven. Etter båtturen gikk vi en tur til sentrum der vi fikk sett gågaten og de fineste stedene i Kaunas. Vi fikk også med oss isspsising og shopping i et kjempestort shopping-senter:)

Gode opplevelser for jentene
Emma sier slike turer er veldig viktige for gymnastene. De trener mye, og jobber veldig hardt for å få gode resultater. På slike turer får jentene reise alene og ta ansvar selv, de får se nye steder, lære om andre kulturer, ha det gøy med venner og trenere, snakke engelsk, russisk med andre gymnaster og få nye venner. Alt dette tror hun at våre jenter fikk oppleve på denne turen. Og Elisabeth var til stor hjelp som trener når jeg var dommer, skriver Emma.

Takk til Emma som har sendt bilder og oppsummering av turen.

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no på bakgrunn av rapport fra Emma