Klare for Glade RG-dager!

32 gymnaster fra Bergens Turnforening er klare for årets største konkurranse i rytmisk gymnastikk, Glade RG-dager i Asker 7. til 9. mai. 25 av gymnastene deltar i individuelle konkurranser og konkurranse for lag, mens 31 av gymnastene deltar i konkurranse for tropp eller trio/duo. De beste rekruttene kvalifiserer seg til apparatfinalene søndag, og det blir spennede om våre gymnaster klarer å hevde seg i sterk konkurranse med gymnaster fra hele landet. Alle gymnaster ønskes lykke til!
Svetla Slavova og Angeli Eeg Nielsen reiser som trenere mens Siri Kornstad reiser som dommer.

Rekordstor påmelding!
Glade RG-dager arrangeres for 20. gang det er rekordstor påmelding med 657 gymnaster! Konkurransene kjøres i Askerhallens ishall og idrettshall og Leikvollhallen. På konkurransen stiller hele bredden av norsk RG, fra nybegynnere til de beste som kunkurrerer om å kvalifisere seg til VM! Gymnaster fra hele landet deltar på konkurransen, og den er et av årets høydepunkter for våre gymnaster.

Uoffisielt NM for rekruttene
For rekrutter født i 1998 og 1999 regnes Glade RG-dager som et uoffisiselt Norgesmesterskap. De beste kvalifiserer seg til apparatfinalene, og alle gymnastene i disse klassene har trent hardt frem mot denne konkurransen. Nivået er høyt, og det blir spennende å se om noen av våre gymnaster klarer å kvalifisere seg til finalene! De som deltar i 4-kampen fra Bergens Turnforening er Rebecca Rognaldsen Olaisen, Berentine Eeg Nielsen, Thea Slettli Frønsdal og Katarina Helsengren. I 3-kampen deltar Marie Handal og Sandra Iversen. Disse gymnastene ønskes spesielt lykke til i Asker!

I 2-kampen deltar 3 gymnaster fra Bergens Turnforening; Åsne Bærug, Johanna Pennbrandt og Emma Lillebø.

Rebecca, Berentine, Thea, Katarina og Åsne utgjør Bergens Turnforening sitt lag i klassen for rekrutt 1998. I rekrutt 1999-klassen består laget av Marie, Sandra, Johanne og Emma. Både Emma og Johanne deltar på Glade RG-dager for første gang.

Norgescup for junior og senior
For gymnastene i junior og senior internasjonal klasse er Glade RG-dager den tredje og siste konkurransen i Norgescupen, og det deles ut premie for Norgescupen sammenlagt i Asker.

I senior individuelt (født 1992 eller før)deltar Frida Parnas. Anniken Gjersen og Guro Holte Iesund deltar i klassen for yngre senior (født 1993 og 1994). Frida, Anniken og Guro deltar også sammen i lagkonkurransen. Glade RG-dager er også siste tellende konkurranse for å kvalifisere seg til senior-VM som går i Moskva i september.

I junior individuelt internasjonal klasse (født 1995 og 1996) deltar Juni Sulen Skogseth og Guro Hildershavn. I klassen for yngre junior (født 1997) deltar Eirin Nordli Edinsen og Sara Tønnesen. Disse fire gymnastene deltar også i lagkonkurransen i junior internasjonal klasse.

For våre gymnaster i nasjonal klasse er dette første tellende konkurranse i Norgescupen. Andre og siste konkurranse går i Malvik i slutten av mai. Gymnaster fra Bergens Turnforening i denne klassen er Mathilde Charlotte Fagerås, Kristian Liodden og Marie Galtung Døsvik. Disse tre deltar også sammen som lag i junior nasjonal klasse.

6 flinke minirekrutter
I minirekruttklassen stiller klubben med seks flinke gymnaster som skal delta i både individuelt, tropp og lag; Pauline Krohn Næss, Pia Hiis Berg, Elisabeh Bjorvand, Hedda Hansson, Miriam Anzjøn og Siri Elisabeth Rognaldsen Olaisen. Alle jentene unntatt Pauline, som vare med i fjor, deltar for første gang på glade RG-dager og på sin første konkurranse utenfor Bergen!

3 tropper og 6 minitropper (duo/tro)
Klubben stiller også med tropp i juniorklassen, rekrutt- og min irekruttklassen. Vi stiller også for første gang i klassen for duo/trio. Dette er små tropper for 2-3 gymnaster, og denne konkurranseformen har fått økt popularitet. Våre to beste juniorgymnaster, Juni Sulen Skogseth og Guro Hildershavn, deltar i en duo. I tillegg stiller syv gymnaster fra åpne partier og 3 av våre rekrutter i denne klassen.