Fantastisk i Finland!!

De 13 RG-jentene, trener og dommer hadde en flott tur til Finland i mai for å delta på The earth collection tournament. Det var super stemning både i BT-gruppen og under hele arrangementet!

Junior Tropp
Dette var en tropp satt sammen av gymnaster fra tropp A og tropp 1. Egentlig var det 3 fra tropp A og 2 fra tropp 1 som skulle kjøre, men pga. sykdom ble det klart på siste trening før avreise at det ble omvendt. Vi valgte derfor å kjøre programmet til tropp 1 selv om jentene ikke hadde trent på dette sammen før.

Rebecca og Berentine gjorde en kjempeinnsats ved å lære programmet på én trening. Med oppmøte på Flesland kl.05.00 fredag morgen og fullt program hele dagen før konkurransen var vi spente på hvordan det skulle gå i konkurransen fredag kveld.

Jentene kjørte først én kjøring og måtte så vente i to timer før de kunne kjøre andre gang. Første kjøring gikk kjempebra! Alle jobbet hele veien, unngikk klikk og holdt programmet sammen – karakteren 18,100 er veldig bra og de lå bare 0,2 poeng bak 2.plassen. I andre kjøring kom det dessverre en stor klikk + noen ustø vansker, men karakteren 17,55 er likevel solid.

Rekrutt 2001
Siri Elisabeth var første gymnast ut på teppet i denne klassen, og hun kjørte veldig bra! Både Siri og Hedda viste seg fra sin beste side, med masse energi og positiv utstråling – ingen tegn til nervøsitet. Det er godt gjort av to førsteårs rekrutter! Jentene kjørte frittstående, tau og ring. Hedda kvalifiserte seg til to finaler og fikk i tillegg tildelt The Earth Collection Special Prize fra arrangøren.

Yngre junior 2000
Årskullene 2000 og 1999 kjørte konkurransen sammen og hadde felles finaler, men ble premiert hver for seg sammenlagt. Her hadde vi med syv jenter. Alle 2000-jentene (Pauline, Pia, Victoria og Tiril) kjørte kjempebra i første redskap!

Utover i konkurransen var det denne gangen Pauline som var den sterkeste og klarte å kjøre tre veldig bra kjøringer. De andre fikk alle sammen litt mer problemer i andre redskap men tok seg inn igjen til tredje program og hevet seg i dette. Alle jentene så ut til å storkose seg på teppet og lot seg ikke affisere av at de konkurrerte side om side med russiske jenter som har konkurrert internasjonalt siden de var 7.

Yngre Junior 1999
Marie Handal kjørte en tilnærmet perfekt konkurranse! Nydelig strekk, flotte vansker og sikker med apparatene ga en 5.plass i denne klassen. Det ga plass i ballfinalen i en veldig sterk klasse med høyt nivå!

Sandra hadde noen klikk i ball og var litt mer ustø enn normalt, men har vist flott fremgang denne sesongen og er spesielt god kroppsteknisk.

Emma skulle egentlig bare delta i tropp, men fikk muligheten til å stille individuelt i siste liten og benyttet selvfølgelig sjansen! Hun startet veldig bra i ring, men hadde dessverre store klikk både i ball og køller. Emma har litt mindre erfaring enn de andre jentene og fikk også mindre tid til individuell forberedelse til denne konkurransen, men hun er et arbeidsjern og er alltid positiv – det vil hun komme langt med etter hvert.

Junior
Berentine kjørte en bra konkurranse, spesielt vimpel begynner nå virkelig å sitte. Noen klikk i køller, men helhetsinntrykket var bra. Rebecca startet bra i ring, men var litt uheldig i ball og fikk problemer på slutten og hadde noen store klikk i vimpel. I finalene hadde Berentine et par klikk i køller og et i vimpel. Rebecca kjørte kjempebra i vimpelfinalen!

Senior
Vi var litt usikre på om Frida kunne delta da hun har vært plaget med skader de siste månedene, men kroppen holdt og hun gjennomførte bra til tross for begrensede muligheter til oppkjøring. Hun var litt uheldig i siste kast i ball og fikk ballen utenfor teppet, men avsluttet kjempebra i køller. I finalene søndag var hun enda bedre og imponerte både dommere og publikum med fantastisk redskapsteknikk og innlevelse.

Frida er jo nesten på hjemmebane i denne konkurransen etter å ha deltatt hvert år siden 2004 med unntak av i fjor da hun var skadet. Arrangøren satte stor pris på å ha henne tilbake, og etter konkurransen ble hun invitert til å kjøre på arrangørklubbens våroppvisning – hun valgte å kjøre køller og fikk kjemperespons fra publikum!

Takk til Hämeenlinna
Jentene bodde i vertsfamilier og fikk mange nye venner denne helgen:-) Stor takk til vertsklubben Hämeenlinna med Emma i spissen! Alle er enige om at vi vil tilbake neste år!