Frida til finalene og Guro med solid fremgang i Finland!

Frida Parnas og Guro Holte Igesund deltok denne helgen i den internasjonale vennskapskonkurransen i rytmisk gymnastikk, Voglia Tournament, i Hämeenlinna i Finland. Frida kjørte bra i alle apparater i 4-kampen, og særlig i vimpel der hun fikk over 23 i karakter. Hun kom på 5. plass i en seniorklasse der nivået var høyt. Frida kvalifiserte seg til alle finalene på søndagen. Guro kjørte også vedlig bra, og foran et internasjonalt dommerpanel oppnådde hun hele 18,525 i tau. Dette er årsbeste for Guro og hele 3 poeng bedre enn siste konkurranse! Vi gratulerer begge jentene!
Det var vår vennskapsklubb Hämeenlinna, hjemklubben til Emma Kurki, gjestetrener i Bergens Turnforening i fjor, som arrangerte konkurransen. Det deltok 12 gymnaster i seniorklassen og det var høyt nivå med karakterer på de beste helt opp på 26-tallet. Det deltok gymnaster fra Finlad, Russland, Estland, Litauen og Norge.

I finalene kjørte Frida best i ball og ring og fikk karakteren 22,25. I ring holdt dette til en fin 4. plass, bare 3 tideler unna bronsemedaljen!

Guro kjørte også bra i ball og vimpel i 4-kampen, og oppnådde over 17 i begge apparater! I ring som normalt er hennes beste apparat, mistet hun i et element, og måtte ut på en lang løpetur etter ringen.

Både Guro og Frida hadde showpregete oppvisningsprogram som ble fremført både lørdag og søndag.

Gymnastene reiste uten egen trener, men fikk god oppfølging av den finske vertsklubben. De bodde hjemme hos gymnaster i klubben, og ble kjørt til og fra flyplassen og hallen. Hjemme hos vertsfamilien fikk jentene nyte finsk badstu og hyggelige måltider. De fikk også tid til litt sightseiing i det fine været.

På hjemturen ble det forsinkelser i flytrafikken, noe som førte til at 17. mai ble tilbragt i Stockholm. Men jentene tok det med godt humør, og feiret dagen med 17. mai sløyfe på brystet og mye latter:)

Tusen takk til Emma og Hämeenlinna for et flott arrangement og opphold for våre gymnaster!