Internasjonale rytmer i Turnhallen!

Det var god stemning og høyt nivå på den 10. internasjonale vennskapskonkurransen i Turnhallen denne helgen. 33 gymnaster fra 6 land konkurrerte med Bergensgymnastene i klassene rekrutt, yngre junior, junior og senior. Våre gymnaster hevdet seg godt, aller best var Frida Parnas, Juni Sulen Skogseth og Rebecca Rognaldsen Olaisen som tok hver sin gullmedalje i finalene. Våre gymnaster tok i tillegg til sammen 11 sølvmedaljer og 5 bronsemedaljer. En kjekk helg med vennskap og idrett i fokus:)
Vennskapsklubber kommer år etter år
Gymnaster fra Finland, Estland, Belgia, Kroatia, Russland og Portugal kom til Bergen torsdag og fredag. Vår vennskapsklubb og klubben til vår tidligere trener Emma Kurki, Hämeenlinna i Finland, stilte denne gangen med hele ti gymnaster:) Også våre venner fra SRG Mol i Belgia og SC Nord i Estland kommer igjen år etter år, noe vi setter stor pris på. Gymnastene har bodd hjemme hos våre gymnaster, mens trenere og dommere har vært innlosjert på Scandic hotell i sentrum. Til tross for pøsregn på fredagen, var det mange vertsfamilier som tok gymnastene med på Fløyen og Akvariet.

Fredag kveld var det trening i Turnhallen og siste gjennomkjøring av programmene før konkurransen for både tilreisende og våre egne gymnaster.

Sølv til Sandra 2-kampen
Lørdag morgen kl 7 ble døren i Turnhallen åpnet, og rekruttene født i 1999 og 2000 startet med konkurranse i frittstående og ett fritt valgt apparat. Bergens Turnforening stilte med syv flinke rekrutter. Noen deltok på sin første store konkurranse, og gledet seg og var veldig spent. Alle jentene gjorde veldig flotte kjøringer. Aller best av våre var Sandra Iversen som tok sølvmedalje sammenlagt, bare så vidt slått av Hilma Kovanen fra Finland.

Berentine og Rebecca på pallen i klassen for yngre junior
I klassen for yngre junior (født i 1998) stilte BT med seks gymnaster. Gymnastene kjørte to eller tre fritt valgte apparater. Resultatene ble regnet som summen av de to beste apparatene. På lørdagen var det Berentine Eeg Nielsen som gjorde det best av våre gymnaster med en flott sølvmedalje, bare en tidel fra gullet som gikk til Sofia Saukkonen fra Finland! Rett bak fulgte Rebecca Rognaldsen Olaisen med bronse.

Høyt nivå og stor juniorklasse
Juniorklassen var stor med alle 7 nasjoner representert. Nivået i denne klassen var høyt med mange gode gymnaster. Her ble det kjørt tre eller fire apparater, og resulatet ble regnet ut som summen av de tre beste apparatene. Gymnastene fra Kroatia var de aller beste, og kroatiske Petra Zavrski gikk av med seieren i 3-kampen. Juni Sulen Skogseth gjennomførte tre fine kjøringer i ball, ring og køller, og tok en flott femteplass sammenlagt.

Sølv og bronse i seniorklassen
I seniorklassen stilte dyktige gymnaster fra Belgia, Finland, Kroatia, Estland og Norge. Fra SC Nord kom Mari-Liis Siimon som er en av de aller beste gymnastene i Estland. Hun gav sterk konkurranse for Frida Parnas som nylig deltok i VM i Moskva og har hatt en flott sesong i år. Det ble Mari-Liis som gikk av med seieren i 4-kampen, med Frida på andreplass. Med en kjempekjøring og beste karakter i vimpel sikret Anniken Gjertsen seg bronsemedaljen.

Bankett for alle lørdag kveld
Lørdagen ble avsluttet med kurvfest og moro for liten og stor!

Apparatfinaler søndag
Søndag var det finaler for de beste i hvert apparat. Våre gymnaster leverte mange flotte kjøringer, og sikret seg både gull, sølv og bronsemedaljer;

Sandra 25 hundredeler fra gullet!
I rekruttklassen viste Sandra Iversen at hun har trent hardt og tok sølv i både ring og frittstående etter flotte kjøringer. I frittstående var hun 0,025 poeng unna gullet! Også Marie Handal og Johanna Pennbrandt leverte flotte kjøringer i finalene.

Gull til Rebecca i ringfinalen!
I klassen for yngre junior var søndagen Rebecca Rognaldsen Olaisen sin dag. Hun gjennomførte et flott ringprogram som holdt til gullmedalje! I ball tok Berentine Eeg Nielsen sølv og Thea Slettli Frønsdal bronse etter fine kjøringer. I køller tok Rebecca sølv mens Berentine tok bronse.

Nydelig ballkjøring gav gull til Juni
I finalene for junior gjennomførte Juni Sulen Skogseth en nydelig kjøring i ball og gikk av med seieren i denne klassen. Også i ring kjørte hun bra, og det holdt til en sølvmedalje.

Gull til Frida etter flott tauprogram
I seniorklassen var det gode kjøringer og høye karakterer i finalene. Frida kjørte sikkert og med stor fart og innlevelse i tau. Hun sikret seg dermed gullet i denne finalen. Også i ringfinalen kjørte Frida veldig bra og tok sølv. Anniken viste også at hun er i god form med fart og høye fine sprang. Hun leverte flotte kjøringer som holdt til sølvmedalje i både ball og vimpel, og bronse i ring.

Flinke oppvisningsgymnaster
Innimellom gymnastene som konkurrerte viste minirekruttene og oppvisningstroppene frem programmene sine. Det var masse sjarm på teppet og stor applaus fra fulle tribuner.

Vi ser allerede fram til neste års vennskapskonkurranse når vi kan møte våre turnvenner igjen!