NM Rytmisk Gymnastikk 4. - 6. april 2014 i Skjeberg arrangert av Skjeberg Turn i samarbeid med Norges gymnastikk- og Turnforbund

Fra Bergens Turnforening var det tolv gymnaster som stilte til start i NM i Skjeberg.
I klassen junior duo/trio leverte Sandra Iversen og Marie Handal en sterk prestasjon med feilfri kjøring og forsvarte dermed klubbens NM-gull fra i fjor!
I klassen yngre junior kom gymnastene fra Bergens Turnforening på henholdsvis 2., 3. og 4. plass med Hedda Hansson, Lovise Sørby og Siri Elisabeth Rognaldsen Olaisen. Seniorene ved Eirin Nordli Edinsen, Rebecca Rognaldsen Olaisen og Berentine Eeg Nielsen tok bronse i lagkonkurransen.

Junior Duo/Trio
Det var åtte tropper fra hele Norge som hadde kvalifisert seg til NM i junior Duo/Trio. Bergens Turnforenings duo bestående av Marie Handal og Sandra Iversen slo til med sin beste kjøring for sesongen og tok gull i denne klassen foran gode tropper fra Stavanger, Kolbotn og Hammer!

Junior Tropp
Det stilte åtte tropper i konkurransen. Det var ny konkurranseordning i år med én kjøring i innledende runde og én finalekjøring. BTs tropp bestående av Emma Lillebø, Victoria Fagerås, Pia Hiis Bergh, Pauline Krohn Næss, Hedda Hansson og Siri Elisabeth Rognaldsen Olaisen leverte en veldig bra kjøring i innledende runde. Troppene lå veldig jevnt, og BT hadde mulighet til å avansere fra delt 5.plass i finalen. På finaledagen ble det dessverre litt for upresist og endel småklikk slik at de falt ned på 6.plass. Dette er imidlertid en tropp med stort potensiale som har hatt en veldig fin utvikling i løpet av sesongen.

Senior duo/trio
Det var seks tropper som hadde kvalifisert seg. Bergens trio bestående av Eirin Nordli Edinsen, Rebecca Rognaldsen Olaisen og Berentine Eeg Nielsen hadde dessverre en stor klikk midt i en ellers bra kjøring og endte dermed på 5.plass.

Senior Internasjonal klasse
Gymnastene i denne klassen konkurrerte i redskapene ring, køller, vimpel og ball. Sammenlagt poengsum av de kjørte redskapene utgjør resultatrangeringen.

Blant 18 konkurrerende gymnaster ble resultatene for Bergens Turnforenings deltakere som følger:

5. Rebecca Rognaldsen Olaisen
6. Berentine Eeg Nielsen
8. Eirin Nordli Edinsen

Alle seniorene kvalifiserte seg til finaler; Berentine og Rebecca i ring, ball og bånd, og Eirin i køller og bånd. Beste finaleresultat ble delt 5.plass til Berentine og Rebecca i bånd. Dette er sterke prestasjoner av disse tre unge seniorene og lover godt for fremtiden. Seniorjentene tok også bronse i lagkonkurransen.

Junior Internasjonal klasse
Det var 15 gymnaster som hadde kvalifisert seg i denne klassen, og resultatene for Bergens Turnforenings deltakere ble som følger:

6. Marie Handal
13. Pia Hiis Bergh
14. Sandra Iversen

Marie Handal kvalifiserte seg til finaler i ring, ball og køller. På finaledagen leverte hun svært sterke kjøringer og hevdet seg helt i toppen i en klasse med høyt nivå. Karakterene lå veldig tett, og hun endte på 4.plass i ring og køller og 5.plass i ball.

Yngre Junior Internasjonal klasse
Gymnastene i denne klassen konkurrerte i redskapene ring, bånd, køller og ball. Sammenlagt poengsum av de kjørte redskapene utgjør resultatrangeringen.
Gymnastene fra Bergen har dominert denne klassen i år, så det var et visst forventningspress i forkant. Anniken Heyeraas fra Njård hadde dagen og tok førsteplass foran tre gymnaster fra Bergens Turnforening. Det var åtte gymnaster som hadde kvalifisert seg til NM i denne klassen, og resultatene for Bergens Turnforenings deltakere ble som følger:

2. Hedda Hansson
3. Lovise Sørby