Sølv til RG-jentene i Landsfinalen i Ålesund 2014

Årets Landsfinale i RG ble arrangert i Ålesund 15.-16. november 2014.

Årets Landsfinale i RG ble arrangert i Ålesund. BT tilhører region 4 som omfatter Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Laget består av opptil 20 gymnaster, 16 av disse var tatt ut på forhånd, 7 av disse var BT-jenter - i tillegg kvalifiserte de fire beste rekruttene fra fredagens åpne rekruttkonkurranse seg inn på regionslaget. BTs to rekrutter ble de to beste fra vår region og kommer dermed med på regionslaget.

Innledende runde
Helgen startet med rekruttkonkurranse fredag kveld. Konkurransen var preget av store forsinkelser, og det var vanskelig å beregne oppvarming og forberedelse for jentene. Våre jenter kjørte i de to siste puljene, og begge gjorde en kjempebra innsats! Tiril ble nr.21 og Karoline nr.7 – gode prestasjoner spesielt med tanke på at Tiril var syk og Karoline kjørte sitt siste program kl.23.10 om kvelden!
Lørdagen var det innledende runde for junior og senior. Region 4 kjørte med fullt lag i alle klasser bortsett fra i junior internasjonal klasse der Sandra måtte melde forfall på grunn av sykdom. Pia og Hedda leverte gode prestasjoner, begge kjørte ett program veldig bra mens det kom noen klikk i det andre. Hedda ble nr.6 og Pia nr.7 i den individuelle konkurransen.
I senior nasjonal klasse kjørte Marie to greie gjennomkjøringer, men endel småklikk og brudd i programmene – 11.plass sammenlagt.
Lørdagens konkurranse var også preget av store forsinkelser, dette ble mest merkbart for seniorene i internasjonal klasse. De måtte flere ganger stå svært lenge og vente etter at de hadde blitt bedt om å stå klare, men de taklet situasjonen bra. Eirin gjennomførte to flotte programmer, fremstod som trygg og selvsikker og kjørte feilfritt. Rebecca kjørte køller greit, men fikk dessverre knute i vimpel. Berentine hadde litt problemer i et par vansker i begge programmer, men tok seg fint inn og gjennomførte resten bra. Sammenlagt ble Berentine nr.8, Eirin nr.10 og Rebecca nr.14.

Det stilte fem regionslag i innledende runde. De fire beste gikk videre til semifinale søndag, det var da region 5 (Troms og Trøndelag) som ikke gikk videre.

Semifinale
I semifinalen stilte det fire lag. I innledende runde var det svært jevnt mellom region 3 (Rogaland) og region 4, og vi var spente på om vi ville nå målet om finaleplass. Tiril og Karoline startet i rekruttklassen og leverte begge svært gode kjøringer. I junior klarte Sandra å gjennomføre vimpel til tross for sykdom, og Pia gjennomførte bra ball bra. Marie kjørte en flott taukjøring og sikret viktige poeng for laget i senior nasjonal klasse. I senior internasjonal klasse var Berentine dessverre uheldig i ball og mistet ballen utenfor teppet, noe som gjør store utslag på karakteren til tross for at programmet forøvrig var bedre gjennomført enn dagen før. I vimpel fikk hun først feil musikk, og virket litt preget av dette. I etterkant viste det seg imidlertid at hun hadde fått en strekk underveis i kjøringen, men klarte å fullføre programmet til tross for smerter.

Etter semifinalen var vi svært spente på utfallet – med unntak av region 1 (Oslo og Akershus) var det svært jevnt mellom lagene, og alle fra region 4 hadde gjennomført bra. Det viste seg at det holdt til finaleplass sammen med region 1 og 3, mens region 2 (Østfold og Oppland) ikke gikk videre. Dette var en stor overraskelse for oss siden region 2 var nr.2 i innledende runde. Målet vårt før konkurransen var å komme til finalen, og det var altså nådd!

Finale
I finalen leverte den ene gymnasten etter den andre fra region 4 sterke prestasjoner. Karoline kjørte køller i rekrutt – en svært bra kjøring helt til siste kast hvor det kom en klikk. I junior leverte Pia nok en flott køllekjøring og hevet seg poengmessig fra semifinalen. Også hun fikk først feil musikk, men lot seg ikke påvirke av dette i det hele tatt. Hedda kjørte veldig bra i ring og fikk en sterk karakter, den beste regionskarakteren i denne klassen i finalen. Sterkt gjort av den yngste junioren på laget, som i tillegg i utgangspunktet kun var reserve og ble satt inn på laget én uke før konkurransen!
I senior nasjonal klasse gjennomførte Marie ring kjempebra, og fikk høyeste karakter til region 4 i denne klassen i konkurransen.
Etter semifinalen viste det seg at Berentine ikke ville klare å kjøre i finalen på grunn av skaden – dermed ble Rebecca satt inn i stedet på svært kort varsel. Dette taklet hun på en flott måte, og leverte en mye bedre køllekjøring enn på lørdag. Eirin gjennomførte som dagen før to sterke kjøringer, spesielt var ring bra.
Region 4 hadde samlet sett levert sterke kjøringer i alle klasser, og vi var svært spent på resultatet siden vi hadde kjørt så jevnt med region 3 både innledende runde og i semifinalen. Det viste seg at det holdt til sølvmedalje!!! Gratulerer til gymnaster og klubber, takk for flott laginnsats fra alle!

Laget til region 4 bestod av følgende gymnaster:
Rekrutt:
Karoline Barstad Eide (BT), Tiril Teige Thomassen (BT), Ida Lauvstad (Hødd), Martine Teigene Dimmen (Hødd)
Junior Nasjonal Klasse:
Celina Pedersen Johannessen (Fana), Andrine Kleiven (Hødd), An-Magritt Alvestad (Hødd), Viktoria Gustavson (Hødd)
Junior Internasjonal Klasse:
Sophie Brevik Nesse (Hødd), Hedda Hansson (BT), Pia Hiis Bergh (BT), Sandra Iversen (BT)
Senior Nasjonal Klasse:
Andrea Våge Aasen (Fana), Marie Galtung Døsvig (BT), Rebekka Venge (Fana), Emilie Midtun (Fana)
Senior Internasjonal Klasse:
Malene Brevik Nesse (Hødd), Berentine Eeg Nielsen (BT), Eirin Nordli Edinsen (BT), Rebecca Rognaldsen Olaisen (BT)

Hilsen Siri