(14.09.2008) Flott innsats i internasjonal konkurranse i RG

Frida Parnas og Anniken Gjertsen deltok i helgen på en internasjonal konkurranse i Asker. Der konkurrerte de mot gymnaster fra 9 ulike land både individuelt og som lag. Nivået på gymnastene var svært høyt. Anniken presterte årsbeste i ball og ble best av de norske juniorene i dette apparatet. Frida hadde en kjempekjøring i ring, og fikk nest beste karakter av de norske seniorene i dette apparatet.
Det deltok gymnaster fra Russland, Ungarn, Polen, Estland, Tyrkia, Storbritannia, Belgia, Bulgaria og Norge. Noen av gymnaster fortalte at de trente over 40 timer i uka, og disse gymnastene var veldig gode.

Konkurransen var trekamp, der senoirene kjørte hvert sitt program i tau, ring og bånd, mens juniorene kjørte tau, ring og ball.

Kari Brandal var trener for Frida og Anniken under konkurransen, og hun forteller at begge jentene har god grunn til å være fornøyd med innsatsen.

Anniken hadde en kjempekjøring i ball, der hun gjennomførte så godt som feilfritt, trolig årsbeste. Hun fikk best karakter av de norske og 7. best av 34 gymnaster i dette apparatet. I tau og ball kjørte hun også ganske bra, selv om hun hadde en litt større klikk i ring. Anniken var 3. best av de norske med en 14. plass sammenlagt.

Frida gjennomførte veldig bra i ring, og fikk nest best karakter av de norske og 9. beste av alle seniorene i dette apparatet. I tau og bånd hadde hun noen småklikk. Frida ble 3. best av de norske seniorene med en 10. plass sammenlagt.

Det var Jana Lukjanova fra Estland som vant seniorklassen foran Alena Romanova fra Russland og Nevin Sevinc Deveci fra Tyrkia. Beste norske senior var Marte Dobbertin Gram fra Asker som kom på 6. plass.

I juniorklassen var det Asya Nur Tas fra Tyrkia som vant foran Maria Kochetkova og Yulia Utkina fra Russland. Beste norske junior var Yngvild Rømcke fra Asker på 6. plass.

I lagkonkurransen deltok Anniken på Norges 2. lag, mens Frida deltok på Norges 3. lag. Hvert lag besto av en senior og to juniorer. Norges førstelag kom på 4. plass, 2. laget kom på 7. plass, og 3. laget på 8. plass. Det var Russland som vant lagkonkurransen foran Tyrkia og Bulgaria.

Saken er laget av astrid.holte@fmho.no