Gymnastics Awards og ALT konferanse 2023

Denne helgen arrangerte Norges Gymnastikk og Turnforbund sin årlige ALT konferanse Anlegg-Leder-Trener

Lørdag 4. november var det duket for det aller først Gymnastics Awards noensinne! På Thon Hotel Oslofjord samlet over 200 turnvenner fra hele Norge seg, for å hylle de som har gjort en ekstraordinær innsats for idretten vår i årene som har gått. Det ble delt ut tre priser denne kvelden; årets anlegg, årets klubb og årets trener.

Siri Margrete Kornstad Hovedtrener for Rytmisk Gymnastikk, ble nominert til årets trener og gikk hele veien til topps med 1. plass.

ALT konferansen er vår viktigste møteplass for Gymnastikk. Her møtes 200 ledere, trenere og frivillige som sammen diskuterer framtiden til turn og hvilke utfordringer vi står overfor. Generelt er turn i Norge med mer enn 102.000 medlemmer i god form. Samtidig er arbeidet med inkludering og likestilling et pågående arbeid. President i NGTF Torgeir Røinås Pedersen, er en stødig og god leder som arbeider målrettet, både mot politisk påvirkning samt tilrettelegging for at Gym & Turn skal bli enda mer aktuelt for hele Norges befolkning.

Gymnastics Awards ble for første gang i historien delt ut på årets ALT konferanse. Her ble årets anlegg, årets klubb og årets trener kåret. De nominerte.

Årets Anlegg ble vunnet av Hokksundhallen

Årets Klubb ble vunnet av Oslo Turnforening

I tillegg til de tre prisene under Gymnastics Awards, ble Tordis «Titteliten» Hagfors Mollatt tildelt fortjenestemedalje i sølv!

“Tittelliten” er 98..! år og har vært trener helt fram til i dag. Hun er et levende bevis på at sporten er helsebringende, da hun spratt opp på scenen!

ÅRETS TRENER

Med tanke på at det er første gang denne prisen ble gitt, er det ikke til å stikke under en stol at i spesielt én kategori, måtte juryen se bakover i historien på resultater og ikke kun året 2022/2023.

Det vil si at meritter lang tilbake i tid ble vurdert.

Juryens begrunnelse var som følger:

Årets trener er en svært engasjert ildsjel som alltid setter sine gymnasters helse og trivsel først. Vedkommende er kjent for å ha oversikt over absolutt alle detaljer og er like opptatt av god organisering og administrasjon, som å være en aktiv trener i hallen.

Årets trener har vært trener i klubben sin siden 1990- tallet og har bidratt til å øke antall gymnaster fra 4 på 1990-tallet til 150 gymnaster på alle nivåer i dag.

Treneren viser foreningens mål og verdier i praksis; «Gleder treneren og utøveren seg til neste trening, da har vi lykkes i jobben!»

Årets trener har jevnlig hatt gymnaster på landslagsgrupper fra år 2000 og helt frem til i dag. Vedkommende kan vise til meritter som trener i EM 2009 og VM i 2010 og er trener for årets juniornorgesmester som også deltok i junior-VM nå i sommer. I tillegg til dette er årets trener også internasjonal dommer fra 2005 og dømte EM i 2018.

På vegne av Bergens Turnforening, retter styret en stor takk til Siri for det vedvarende og kvalitative arbeidet hun har gjennomført i årtier!

Turngruppenes Juleoppvisning 2023

Vennskapskonkurranse Rytmisk Gymnastikk 11.&12. november